Expectus działa na kilku polach sprawdzania jakości marketingowej danego rekordu.
Podstawą każdej analizy jakościowej jest analiza leksykalna, składniowa i strukturalna każdego rekordu. Kilkanaście różnych algorytmów sprawdza poprawność wprowadzonych danych weryfikując czy np. użytkownik się nie pomylił, czy takie dane w ogóle istnieją.
System pozwala na wyeliminowanie nieistniejących, nieprawdziwych adresów e-mail, wskazanie rekordów, które mogą być próbą wymuszenia wynagrodzenia przez nieuczciwych wydawców w programach partnerskich.
Numery GSM oprócz poprawności składniowej sprawdzane są bezpośrednio u operatora telefonii komórkowej.
Podczas badania jakościowego odpytujemy hurtownie danych o posiadane profile behavioralne dla analizowanych rekordów. Informacja taka pozwala na określenie zainteresowań niektórych rekordów i sprawdzenie ich aktywności w całej sieci internet.
Połączenie wielokanałowego sprawdzenia rekordu opisanego kilkoma cechami (adres e-mail, miasto, kod pocztowy, telefon komórkowy) pozwala na realną ocenę jakości marketingowej całego rekordu jaki został poddany analizie.